Trądzik

Problem nie tylko młodych osób

Trądzik pospolity jest powszechnie występującym schorzeniem skórnym. Dotyka ponad 80% populacji w wieku 12-24 lata. Coraz częściej jednak cierpią na niego również osoby dorosłe.

Skąd te pryszcze?

Zmiany trądzikowe rozwijają się w mieszkach włosowych, do których fizjologiczne uchodzi produkowane przez gruczoły łojowe sebum. Wydzielane we właściwych ilościach wydostaje się na zewnątrz, nawilża i natłuszcza skórę. Trądzik związany jest z jednoczasową nadprodukcją łoju i zaczopowaniem zrogowaciałym naskórkiem przewodów wyprowadzających. Powstałe zaskórniki dają podłoże do rozwinięcia bakteryjnego stanu zapalnego.

O ile za główną przyczynę nadaktywności gruczołów łojowych w wieku młodzieńczym uznawana jest „burza hormonalna”, o tyle u osób dorosłych sprawa nie jest do końca wyjaśniona.

Z kolei trądzik różowaty (acne rosacea) jest przewlekłą, zapalną chorobą skóry twarzy. Obejmuje pierwotnie środkową część twarzy, na której pojawiają się rumień i teleangiektazje, a następnie grudki i krosty. U niektórych chorych może dojść do przerostu i zwłóknienia gruczołów łojowych, co może doprowadzić do przerostu ograniczonego (rhinophyma).

Przebarwienia i blizny

Równie często zgłaszanym problemem estetycznym są trwałe ślady po przebytym trądziku w postaci blizn i przebarwień pozapalnych. Wskazują na wyjątkowo długi czas trwania choroby oraz regularne rozdrapywanie i wyciskanie wykwitów.

Pewność siebie i samopoczucie

Leczenie wszystkich przejawów trądziku jest niezwykle istotne również dlatego, że jest on przyczyną poważnych zaburzeń emocjonalnych.

Zalecane zabiegi